fredag 24 oktober 2008

Intranätstrategi - behövs det?

Vi har haft ett intranät sedan 1999, utan att någonsin ha haft en strategi för det. En dokumenterad strategi alltså. Vi har väl alla som jobbar med intranätet och framför allt vi som varit ansvariga genom åren haft en idé om vad vi ska ha intranätet till. Vad vi vill åstadkomma. Men aldrig på papper. Det har fungerat bra ändå.
Hade vi haft samma intranät om vi hade skapat en strategi från början? Hade vi kommit längre i utvecklingen?
Nu tror ju jag att vi behöver en strategi, men det är inte livsnödvändigt. Men hur är det egentligen, hur många har dokumenterade intranätstrategier? Jag tror att det är först nu som fler börjar ta fram strategier för intranät. Nu börjar det kännas nödvändigt när intranäten blivit ett viktigt stöd för verksamheten. Vad tror du?

1 kommentar:

Votum bloggar sa...

Jag tror att det är först nu, underligt nog, som företag i allmänhet börjar förstå att ett intranät är ett affärskritiskt system och att det krävs en strategi för hur man ska arbeta med det. När det gäller externa webbplatser har detta alltid (nåja nästan) varit självklart då man (oftast) har mål uppsatta med webbplatsen. För att kunna nå målen har det krävts en strategi.

Detta är något man inser har saknats för intranäten. Ett intranät är inget självändamål och det ska mätas utifrån uppsatta mål och riktlinjer på hur detta på bästa sätt kan stödja den egna verksamheten. Då och först då blir det också är tydligt för den egna ledningen att intranätet inte bara är en kostnadspost utan också är ett effektiviseringsverktyg...