onsdag 10 oktober 2007

Informationsstruktur på intranät

Att strukturera menyer och innehåll är inte lätt. Och hur ska man gruppera information på bästa sätt? När jag började på mitt nuvarande arbete så var intranätet strukturerat så som vår organisation såg ut. Där man på startsidan kunde klicka på ikoner för respektive avdelning. Väldigt lite gemensam information fanns på startsidan. Ville jag leta efter någon specifik information så var jag tvungen att först fundera ut vilken avdelning som hade hand om ämnet. Vi gjorde om detta och har nu informationen organiserad efter ämnesområde istället. Vi har haft så sedan 2004 men fortfarande har inte alla i organisationen släppt tanken på att hitta information utifrån vilken avdelning som producerar den. Särskilt de som är lite äldre och som har arbetat länge i organisationen. De har ofta mer koll på vem som gör vad än hur webben och framför allt hur en dator fungerar. Fullt förståeligt och något man måste ta hänsyn till.
Så vi har försökt att kombinera dessa världar, vår huvudmeny är ämnesorienterad men vi har också en rullist i sidhuvudet där besökarna kan välja att gå direkt till en avdelnings sida. Den information som finns på avdelningssidorna och som är intressant för fler än de på avdelningen länkar vi ut i huvudmenyn. Det fungerar ganska bra.
Fredrik Wackå skriver lite om detta på sin blogg http://www.wpr.se/2007/10/tre-basala-satt-att-dela-in-ett-intranat/

Hur har andra gjort?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kortsortering är ett bra sätt att få lite nya ideer, en gammal beprövad metod, som är ganska rolig att genomföra.

Anonym sa...

Vi har intranätet i huvudsak strukturerat efter organisationen, med en halvdöd ämnesgren på sidan om. Det suger.

Det kostar både tid och pengar (och kräver sannolikt extern IA-expertis) att bygga en riktigt bra struktur. Jag har försökt få ägarna att inse detta i tre år nu... :-(

Anonym sa...

Tre ingångar (kommunalt intranät):

Ledning & stödfunktioner - rör alla

Verksamhetsområden - rör dem som jobbar inom en viss verksamhet

Avdelningarnas egna sidor - rör dem som jobbar inom en viss avdelning

Funkar sådär, speciellt ingången Verksamhetsområden tycks vara oklar för många användare.

Anonym sa...

Hehe - anonym ovan skulle nästan kunna beskriva mitt intranät (jag är också kommunanställd). Några kommentarer:

"Ledning" - ett ord vi också haft. Men betyder detta material för ledare eller är det en plats där ledningen talar till de anställda? Oklart för användarna!

"Stödfunktioner" - just funktioner är ett väldigt tekniskt ord (vi har haft det), min erfarenhet är att många inte förstår att subsystem, databaser och annat ligger här. "Självservice" (vi har också haft detta) är trubbigt, för var går gränsen för en självservice och en mer avancerad systemåtkomst? Nu provar vi en actionmeny istället ("Jag vill...") som verkar uppskattas.

"Verksamhetsområden" - vi kallar det "Verksamhet" - och ja, statistiken visar även för oss att ingången är oklar för användarna. Många som klickat här ändrar sig och väljer en annan ingång.

* * *

Jag har grunnat på om det skulle bli bättre om man segmenterade vårt intranät (läs här om segmentering vs personalisering www.steptwo.com.au/ papers/cmb_personalisation/index.html ).

Tänk om användarna direkt på sin startsida såg bara:
- Min egen förvaltning + avdelning
- Mitt eget ämne/arbetsfält
- Administration/stödfunktioner

Då skulle man direkt kunna skriva ord som användaren förstår, ex vis en lärare:
- Utbildningsförvaltningens sidor
- Skol- och utbildningsfrågor
- Dina verktyg och adminstration

Problemet - och jag tror många känner igen sig - är att detta kräver inloggning, metakatalog med tillräckligt bra uppgifter för att kunna urskilja arbetsplats (inte så svårt) och arbetsuppgift (mycket svårt i kommunen)...

* * *

Lästips: Why are intranets structured like the organisational chart?
www.steptwo.com.au/ papers/cmb_orgchart/index.html

Anonym sa...

Vi har integrerat intranätet med vårt verksamhetsledningssystem som finns i huvudmenyn under rubriken Vårt arbetssätt. Informationen därunder är strikt organisatorisk.

De övriga huvudrubrikerna är ämnesoirienterade: Min anställning - Mötesplatser - Projekt - Beställningar - IT& support - Nyheter & omvärld samt Om företaget.

Ambitionen var att ha så "smala" och tydliga huvudrubriker som möjligt. Hellre fler och tydliga än få och otydliga. Det är viktigt inte minst för att redaktörerna ska veta vilken information som ska läggas var.

Jag tycker detta fungerar helt ok. Fördelen med intranät är ju att användarna är återkommande och lär sig, även om man såklart hoppas att de hittar intuitivt.