fredag 19 oktober 2007

Ett prisbelönt intranät

Jag har just kommit hem från Sundsvall 42 med massor av intryck, tankar och idéer om webb och livet. Bland annat fick jag en inblick i Stockholms stads (Stockholms kommun) intranät som har fått priset EPiServer Award 2006 för bästa intranät. Och det verkade riktigt bra. Där kunde man söka semester, läsa stadsdirektörens blogg, prenumerera på sidor med RSS och samverka över förvaltningsgränserna. Informationen var också uppdelad i olika nivåer; stadsövergripande, förvaltningsspecifik, avdelningsspecifik och personaliserad. Detta var samlat på samma sida. Verkligen bra i en spridd organisation. I den personaliserade delen fanns möjlighet att visa hur många olästa mail man har, hur många fakturor som man behöver attestera eftersom de utnyttjade web services för att få information från andra system. Klickade man på länken för olästa mail så öppnades webmailen. Informationen om fakturor kom från deras fakturasystem och klickade man på den länken så kom man direkt till rätt ställe i det systemet för att attestera fakturor.
Jag som tyckt att vårt intranät har kommit ganska långt satt här och suckade när jag insåg att vi har mycket att göra än. Men det är ju å andra sidan kul, att jag inte är färdig med webben än. För vad skulle jag göra då?

4 kommentarer:

Christian sa...

Det är både för- och nackdelen med att jobba med webbplatser. De blir aldrig klara.

Anonym sa...

Vi har delat in startsidan i 3 delar. 1) Samma för alla - nyheter, pressklipp, lediga tjänster, kampanjyta, sök 2) Efter verksamhetstillhörighet - nyheter/meddelanden som berör "min avdelning" 3) Personlig del - genvägar till system, ärendehantering, länkar etc...

Lena J sa...

Det är viktigt att bli inspirerad av andra. Bra tips om Stockholms intranät, tack. Vet någon andra kommunala exempel, gärna med EpiServer som CMS. Kungälvs kommun, där jag jobbar, har ett nytt intranät på gång som lanseras i början av nästa år.

Anonym sa...

Intressant blogg! Jag hittade hit via 24-timamrsbloggen. Hit kommer jag återvända för att hämta idéer och dela med mig av mina erfarenheter.

A. Peldán