tisdag 2 oktober 2007

Sökfunktionen - hjälp eller stjälp?

Tanken med sökfunktion på en webbplats är ju bra, att kunna söka och hitta information. Problemet är bara att förstå hur användarna söker och vilka ord de använder. Det hjälper ju inte att webbplatsen har världens bästa sökfunktion när de som söker använder andra begrepp än de som arbetar med webbplatsen. Och kan man lägga in hela synonymordboken i sökfunktionen så att den kan förstå vad du söker?
Fast å andra sidan så borde man ju känna sina besökare, och man kan kolla på sökstatistiken (om man har någon) och se vad användarna söker efter.
Ibland tror jag dock att många förlitar sig på sökfunktionen med tanke på hur lång tid jag tillbringar på vissa webbplatser när jag letar information (utan att använda sökfunktionen). Borde man inte kunna ordna informationen på ett sådant sätt att det är lättare att navigera sig fram istället?
Just nu är jag mest irriterad på sökfunktioner, särskilt vår egen. Vi har gjort en klassiker, när vi skaffade vårt publiceringssystem så följde det med en sökfunktion. Bra sa vi och trodde allt var lugnt. Men den är helt kass. Och jag har just insett att det krävs mycket jobb för att få den användbar.
Som en liten hint om nivån på vår sökfunktion kan jag nämna att vid avancerad sök så kan man välja att söka på kategori. Det är bara det att det inte finns några vettiga kategorier att välja mellan. Bland annat så finns det kategorin kategorier... Har faktiskt inte provat att välja den, ska göra det.
Ett gammalt inlägg men fortfarande intressant läsning finns på "På kornet" http://kornet.nu/bettersearch.shtml

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är ju som så mycket annat. Köper du en dator får du för lite RAM-minne. Köper du en bärbar musikspelare suger hörlurarna. Allt för att man ska köpa kringtjänster och kringprodukter.

När det gäller externa webbsidor har jag nästan helt slutat använda sidors egna sökmotorer. Istället använder jag google och lägger till den domän jag vill söka inom som ett sökord. Betydligt bättre träffar.

Vad gäller informationen i ett intranät funkar ovanstående metod inte riktigt. Därför blir det helt enkelt viktigare att den interna söken funkar. Eller ännu hellre, som du konstaterar, att inte behöva använda söken överhuvudtaget. För oavsett hur bra sökfunktion man har är problemet sällan att man inte hittar tillräckligt mycket. Utan att man får möjlighet att sortera bort irrelevant material. I ett intranät kan ligga information som sträcker sig åratal tillbaka och där mycket är inaktuellt. Ett sätt är väl då att tvinga användare till extrasteg för att söka igenom material som är/potentiellt kan vara inaktuellt.

Christian sa...

Det finns undersökningar som visar på just det beteende som Ola har. Att användare släpper den interna sökfunktionen och använder Google istället.

Sökfunktioner på ett intranät är viktigt. Även om informationen är väl strukturerad, så fylls ett intranät fort och sökning blir nödvändig.

Googles lösninga för internsökningar tror jag kan vara intressant att titta på.

http://www.google.se/enterprise/intranet_search.html

Anonym sa...

Christian, jag håller helt med om att en sökfunktion är nödvändig i ett intranät - helt enkelt därför att det inte är möjligt att täcka in alla sätt som folk kan tänka när de söker information med hjälp av navigering. Däremot skulle jag allra helst ha en sida där sökningen inte skulle behövas, men i en idealvärld kan man ju alltid önska allt man vill.

Min erfarenhet är däremot problemet snarast just inte att sökmotorn inte hittar tillräckligt utan snarast det motsatta - att det i sökresultat blir ett informationsöverflöd även om man kan kategorisera/avgränsa sin sökning. Det leder till en diskussion hur man kan påverka sökresultaten och styra hur och vad som visas. Mycket information, säg i form av ren "nyhetsrapportering" eller kalendariumfunktioner blir inaktuella väldigt snabbt, men kan även med en googlemotor rankas som relevant baserad på sitt innehåll. På en myndighet finns kravet på spårbarhet även i ett intranät, och inte sällan ett intresse att kunna söka sig bakåt, men för merparten av användarna är den här typen av information för det mesta helt ointressant.

Caroline sa...

Sök är ett spännande område och det går att göra mycket.
Jag tror dock att sökfunktionen, som all annan teknik, måste ha sin utgångspunkt i användarnas behov!
Det tillhör snarare regel än undantag att man använder befintliga söklösningar som kommer med olika system och det faktum att de enbart fyller en teknisk funktion och inte kan justeras i varesig relevans eller funktioner skapar inga bra förutsättningar.

Jag tycker själv att den optimala söklösningen är baserad på användarstudier och sökstatistik (så att man vet vad användarna verkligen efterfrågar) och lätta sätt att navigera med hjälp av kategorier. Har man företagsspecifika begrepp och en informationsstruktur skall den återanvändas även i presentering av sökresultat (så att även de användare som är förtjusta i strukurerad navigering känner igen sig). Har man det inte det kan de mer avancerade sökplattformarna idag klustra liknande dokument och kategorisera efter nyckelord (det låter som magi, men är fullt möjligt).

Allt är lösligt och en fråga om ambitionsnivå. Skulle dock rekomendera ett första steg där man (om det finns) går igenom de 20-30 vanligaste sökorden i statiken och gör dessa kvalitativa. Nästa steg kan vara att, som du var inne på Carita, upprätta en ordentlig synonymordlista (vissa saker har en förmåga att heta en sak i ledningsgruppsprotokoll och något annat på fabriksgolvet-fast man menar precis samma sak).
Små steg i rätt riktning.