torsdag 27 september 2007

Intranät som kommunikationskanal

Hos många företag anses nog intranätet vara en informationskanal. Där publiceras nyheter, policydokument och avdelningars dokument. (Och matsedeln förstås, finns det ett intranät utan en matsedel?) Och det är ju bra, webben är bra på att innehålla information. Men ett intranät kan ju vara så mycket mer.
Webben är en kommunikationskanal och där kan intranätet utvecklas till att generera stor nytta för organisationen. Främst ser jag det som en kommunikationskanal som är oberoende av tid. Vi kan föra en diskussion även fast vi inte är närvarande samtidigt. Den tid vi sitter i möten borde kunna minskas betydligt. På webben hinner jag fundera igenom en fråga, skaffa mer information om jag behöver, innan jag svarar. På ett möte hinner jag inte detta, antingen levererar jag ett svar på en gång eller så måste jag återkomma och vi kunde inte ta beslut på detta möte.
Jag tror att de möten vi ändå måste ha för att träffas, diskutera och fatta beslut skulle bli så mycket effektivare om vi var mer förberedda och hade hört fler synpunkter och funderat igenom dem innan mötet. Några möten skulle säkert bli onödiga eftersom vi löste frågan bara genom att ventilera några synpunkter i en diskussion utan att det tog så mycket tid i anspråk. Det kan ju dessutom ta ganska lång tid innan alla som ska vara med på mötet har en tom ruta i kalendern samtidigt.
Kanske att kvarnarna skulle börja mala lite snabbare?
Ändå känns det som att många har långt kvar till att införa diskussionsforum, bloggar, wikis på sina intranät. Vad beror detta på? Är tekniken skakig? Är ingen intresserad? Har vi inte tid?
Jag tror att en del beror på att vi inte är vana att dela med oss av information och kunskaper. Vi tror att vi blir utbytbara om vi dokumenterar allt vi vet. Att då kan någon annan göra jobbet lika bra. Fast det är precis tvärtom.
Det är ju inte mängden kunskaper som avgör hur duktig en människa är utan hur hon hanterar de kunskaper hon har. Och det går inte att byta ut.
Oj så filosofiskt det blev...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Citat: Ändå känns det som att många har långt kvar till att införa diskussionsforum, bloggar, wikis på sina intranät. Vad beror detta på? Är tekniken skakig? Är ingen intresserad? Har vi inte tid?

Jag tror tyvärr att de flesta av oss har fullt upp med att bara försöka få "the basics" på plats. IntranetInsider har en tänkvärd genomgång av hur man bör ha sett om sitt hus innan man går på web 2.0:
http://www.communitelligence.com/blps/ blg_viewart.cfm?bid=59&artID=309

Någon som kan checka av listan? Jag kan det inte...

Carita Holmberg sa...

Jesper, jag tror som du, att det är fullt upp ändå.
Jag försökte följa din länk men jag hamnar bara på ett felmeddelande från deras sajt. Har du någon "klickbeskrivning" jag kan följa på sajten för att hitta dit?

Anonym sa...

Provar igen:
http://www.communitelligence.com/blps/blg_viewart.cfm?bid=59&artID=309
Nu har jag inte radbrutit länken. Även om hela inte syns i bloggen bör man kunna klicka på den

Anonym sa...

...eller så gick det inte. Gör en Googlesökning på titeln istället:
Web 2.0 distracts from mission critical needs