måndag 17 september 2007

Alla vill ha allt på startsidan

Webben är personlig sägs det. Och det gäller i synnerhet på ett intranät. Där anses intranätet vara vars och ens egendom. Med alla utmaningar som det medför. Där varje anställd tycker sig ha rätt att bestämma hur intranätet ska se ut och vad det ska innehålla. Och det med all rätt egentligen, det är ju deras arbetsverktyg som ska underlätta deras arbete. Alla avdelningar tycker att just deras information är viktigast och "måste" finnas på startsidan. Men allt får inte plats på startsidan. Hur löser man det här?
Hos oss har vi gjort det enkelt - jag bestämmer. Rätt eller fel? Vet inte, men det fungerar.

6 kommentarer:

Christian sa...

Det är lättare att hantera på en extern webbsida. Bara att plocka fram webbstrategin och peka på raderna där det står vilka målgrupper som är prioriterade och därmed förklara att texten om företagets historia inte är prioritet.

På ett intranät är det svårare. En lösning är att hitta ett CMS som tillhandahåller viss form av personalisering. Det tillsammans med rss-flöden där användarna själv bestämmer vad de vill prenumera på kan nog räcka långt. Och kanske inslag av wiki?

Men någon som bestämmer kommer alltid att behövas.

Anonym sa...

Hos oss så har vi idagsläget så att det är en bunt standardsaker som alla har, jag bestämmer!
Sedan har de möjlighet att lägga till sina egna länkar och andra komponenter de vill ha på sin startsida.
Detta är nog det bästa sättet tycker jag för då får man ju en profil som är genomgående med det som alla använder och de viktigaste organisations övergripande händelserna. Sen är det upp till var och en ifall de vill ha än mer.

Anonym sa...

I vårt kommande intranät så ska jag försöka få det så man kan "bygga" ihop sin egen startsida. Man får en standardmall och sen kan varje användare förändra den... Konceptet funkar ju rätt bra på andra sajter, typ facebook. Får se hur man lyckas lösa det:-)

Anonym sa...

Vårt intranät (i utvecklingsstadiet) följer enbergs företags modell. Lite strategisk kommunikation, lite "vanliga" nyheter, lite roligt och lite personligt riktade nyheter. Användaren har även möjligheten att lägga upp egna länkar och prenumerationer.

Vi vet inte om det kommer uppskattas eller användas men användartester tyder åtminstone på det.

Anonym sa...

"The intranet homepage, protect it with a policy"
http://www.steptwo.com.au/papers/ kmc_homepagepolicy/index.html

Artiklarna på Step Two Design är lysande!

Anonym sa...

Som intranät- eller webbredaktör är det növändigt med mandat för att kunna ta beslut om vad som ska ligga på startsidan. Annars hamnar du/man i ändlösa diskussioner om vad som är prioriterad information etc. Du är expert på området och ska därför även ha rätt att ta obekväma beslut om det behövs. Vi har löst det så i vår organisation och det är väldigt sällan det blir stora diskussioner idag.
Anna Peldán