torsdag 13 september 2007

RSS för dokument på jobbet

De flesta förknippar väl RSS med bloggar. Men varför inte använda flödet till dokument på jobbet. Många intranät har en funktion, eller snarare en plats, som visar en lista över de senast uppdaterade dokumenten. Som en nyfiken och engagerad medarbetare går jag dit då och då för att se om det har hänt något som berör mig. Oftast inte. Det blir mer och mer sällan jag går dit.

Jag fick häromdagen en idé från en vän (som jobbar på Ntech): sätt RSS-flöden på dokumenthanteringen, några obligatoriska som alla i företaget måste ha och resten kan varje medarbetare prenumerera på själv. Suveränt, då får jag det jag behöver, varken mer eller mindre.
Så enkelt, så genialt. Nu ska det bara införas också...

6 kommentarer:

Markus "LAKE" Berglund sa...

Precis, det är en genial idé. Men bra idéer begränsas lätt av verktygen man har att jobba med...

Carita Holmberg sa...

Javisst gör de det, väldigt ofta blir jag frustrerad över att saker inte går att genomföra så som jag vill. Men man måste ju ändå tro och hoppas...

Anonym sa...

Intressant inlägg- nackedelen som jag ser det är att personalen inte uppmuntrat att gå in på intranätet. Detta kan vara bra då det just är ett verktyg som det är bra att personalen håller sig ajour med i form av nyheter uppdateringar andra dokument osv. Kan lätt bli slentrian med rss.. ...ytterligare ett mail i högen.

Anonym sa...

informatören (och övriga): På det företag jag jobbar bygger vi just nu ett nytt intranät som har en inbyggd RSS-läsare. Användare kan trycka på en prenumerera-länk som finns på de flesta intranätssidor för att börja prenumerera på sådant som redigerar/uppdaterare för den sidan tycker är viktigt nog att veta.

RSS-läsaren är mycket simpel men ack så trevlig ändå :-)

Härligt blogginitiativ som jag intresserat kommer följa!

Unknown sa...

Överhuvudtaget är det väl en bra ide att använda lättviktsprotokoll som Atom och RSS för att skapa effektiva flöden i organisationen.

Dessa kan ju vara från ekonomisystem, affärssystem etc. Inget är heligt.

Lars sa...

RSS går så vitt jag vet att använda till de mesta. Interna nyheter, nya dokument, kalender ..

Som med allt annat inom information gäller det att användaren ser en klar och tydlig nytta med de verktyg vi som informatörer förser organisationen med.

Det är den "interna förankringen" som jag tror är nyckeln till att få anvåndarna att verkligen använda intranät, RSS, bloggar och så vidare.

Förklara först NYTTAN, och helst vad man kan spara .. ;) sen kommer kanske resten .. har jag fel?