måndag 5 november 2007

Dags för ny organisation?

Jag tror det är dags att slå ihop utvecklingsdelen av IT-avdelningarna med informationsavdelningarna! Tänk vilka synergieffekter - funktioner som lagrar information på ett för människor logiskt sätt. Och där människor på ett enkelt sätt, utan fyrtioelva dialogrutor, kan bidra med information till sina medmänniskor. Och kanske felmeddelanden som säger något vettigt för vanliga användare.

Många intranät, bland annat vårt, styrs från IT-avdelningarna, ännu fler styrs av informationsavdelningen och kanske några av personalavdelningen. Alla sätt är bra ( utom de dåliga... :)).
Hos oss har det fungerat ganska bra, det har varit mycket fokus på tekniken och syftet har varit att "få ut informationen". IT-avdelningen har sett till så att server och klienter fungerar, utvecklaren (observera singularis!) har skapat nya funktioner och medarbetarna ute i organisationen har fyllt systemet med information. Alla har varit nöjda och är det fortfarande. Massor av pärmar har städats bort, information som tidigare skrevs på papper skrivs nu i intranätet. Produktionspersonalen har skrivit i loggböcker (bloggat!) sedan 2003 på intranätet.
Alla avdelningar har egna webbredaktörer, med skilda åsikter om hur information bör struktureras och se ut. Och de har fått göra i stort sett som de vill.
När vi flyttade till en koncerngemensam plattform 2005 var alla tvungna att anpassa sig till ett gemensamt utseende och det knorrades en del över att inte få göra som man vill.
När jag nu har gjort en nulägesanalys så kommer det fram att alla vill ha mer gemensam struktur och bättre ordning på avdelningarnas sidor i intranätet. Något har skett, vi har mognat kanske och ser nu intranätet mer som ett verksamhetsstöd än som en samling dokument med information.
Vi kräver mer av intranätet, både av funktioner och struktur (=användbarhet?).

Och min slutsats att IT och Information borde slås ihop kanske grundar sig på att jag känner min begränsning. Jag behöver en informationsarkitekt! Eller bli en själv, har faktiskt funderat på det. Teknik i all ära, det går att göra mycket med teknik, men skapa ordning är kanske inte den främsta fördelen...
Det är så lätt att skaffa sig nya system som ska bringa ordning i kaos, men gör de det? Det blir ju bara ett annat kaos.
Någon som har tips om var man kan lära sig lite om informationsarkitektur?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Här är en kurs. :-)
http://www.edu.mah.se/TGIND/

Jag håller med dig om behovet av ihopslagning. Idealet skulle vara att webbarbetet drivs som en egen avdelning med personal med kunskaper från olika områden, alltså att “webb” slutar vara en arbetsuppgift på befintliga avdelningar. På det sättet skulle man kunna ha EN chef som verkligen är insatt, EN budget för webbaktiviteter och slippa friktion mellan avdelningarna, slippa att webbarbetet prioriteras ned till förmån för andra arbetsuppgifter osv. Denna webbavdelning skulle man sedan kunna skikta i två delar, ett gäng som koncentrerar sig på drift av nuvarande generation, ett gäng som arbetar med utveckling av nästa generation.

Länktips:
Usability and IA are core skills for intranet teams
http://www.steptwo.com.au/
papers/cmb_coreskills/index.html

Anonym sa...

Jag tror det är omöjligt att ha enbart en central webbavdelning, särskilt om man är en stor org med många olika typer av verksamhet. Det behöver finnas redaktörer ute i verksamheten som är kompetenta inom webb men som också sitter nära verksamheten.

Anonym sa...

Javisst, gunner, det behövs folk ute i organisationen som uppdaterar. Jag menade att det strategiska webbarbetet och de bitar av driften som behöver vara centrala ska drivas från EN central webbgrupp/webbavdelning.
Men ansvar för innehållet på sidorna ska såklart vara decentraliserat så gott det går. Det är ju de därute som har kontakt med verkligheten (i alla fall i en kommun, som jag jobbar i).

Carita Holmberg sa...

Jag håller med er båda två. På något sätt så måste man blanda kompetenser. Det går inte att IT står i sitt hörn och sköter teknisk utveckling och information i det andra hörnet och sköter strukturen. Vi är beroende av varandra och skulle vinna så mycket på att ha samma chef.

Fast egentligen så vill jag bara ha en bunt egna utvecklare att styra med ;) Jag tycker det är roligare att vara strateg numera.

Jesper: tack för länken, kanske lite längre utbildning än jag tänkt mig...:) Även om den verkade intressant.

Muerto sa...

Nej för tusan, håll web och intranät långt från teknikerna! Visst ska de kunna vara väldigt involverade i utveckling och drift, men innovationerna, affärsnyttan och användarbehoven tillgodoses inte av IT-personalen.

Hellre webbansvariga i en ständig strategisk arbetsgrupp med säljansvariga, brand manager, VD, HR, telefonväxel, servicepersonal.. kort sagt alla som träffar kunder och användare och förstår deras behov samt organisationens övergripande mål.