fredag 9 januari 2009

Har du erfarenhet av chefsbloggar på intranät?

Jag vill gärna höra andras erfarenheter av interna bloggar. Speciellt sådana där högre chefer bloggar. Vad har fungerat bra och vad har fungerat dåligt. Hur har den som bloggar upplevt det, hinner du med? Är det någon som ångrar sig? Det tar ju en del tid att skriva inlägg och det blir ett nytt arbetsmoment som ska hinnas med. Är det värt det?
Varför startade ni en blogg internt?
Ja, jag vill veta allt...
Skälet till det är som jag skrivit tidigare att vi snart ska införa ett bloggverktyg och har diskuterat de här frågorna. Kommer bloggen att ersätta någon annan del i den interna kommunikationen eller blir den ett komplement? Hur är förväntningarna på kommentarer, behöver de bli besvarade snabbt eller inte alls?
Jag har ingen aning om hur vanligt det är med chefer som bloggar internt. Men jag tror att det kan vara en bra kanal för att bygga förtroende och skapa gemensamma värderingar.

2 kommentarer:

Arneby sa...

Du antyder att du jobbar inom ett större bolag och att åtminstone delar av personalen inte direkt tillhör den grupp som normalt läser bloggar på fritiden.
Om det är svårt att vara chef så är det än svårare att vara bloggande chef.
En populär chef kan bättra på lojaliteten ytterligare men minst lika ofta bli "genomskådad" med minskad respekt som följd.
En dålig chef kommer inte att bli läst (även om interna undersökningar visar annorlunda)och kan i värsta fall göra sig själv till fullständigt åtlöje genom att blogga.

Anonym sa...

Vi funderar på samma sak inom vårt företag - ska vi komplettera "ledaren" på intranätet (en fast sida som uppdateras ca 1 gång i månaden) med en VD-blogg? Ska bloggen filtreras via vår PR byrå eller ska VD.n våga blogga fritt?
Vi har också en personaltidning där ledaren för intranätet hämtas ifrån. Det blir lite kaka på kaka men i brist på annat så får det duga.
Vore spännande att veta hur andra VD:ar gör!