onsdag 7 januari 2009

Snart bloggar vi

Vi är just på gång med att införa ett bloggverktyg i vårt intranät. Det ska bli spännande att se hur det mottas. Jag vet fler som frågat efter det men jag hoppas att det blir många som använder möjligheten.
Troligtvis blir det så att vi börjar utan moderering men det är inte bestämt ännu. Spam ska vi väl förhoppningsvis slippa internt men pajkastning är några rädda för. Jag tror inte att det blir ett problem. Vi har haft ett slags bloggverktyg i några år, där driftpersonal rapporterar vad som händer i driften. Och jag tror att vi bara har haft ett eller två tillfällen då vi var tvungna att ta bort en kommentar eller ett inlägg.

Så det ska bli spännande!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi är i samma fas just nu som du beskriver. Skall bli spännande för oss med, se till att rapportera tillbaka hur det går! Komer ni att ha riktlinjer för bloggandet med?

Carita Holmberg sa...

Hej Lars K
Självklart kommer jag att rapportera hur det går med vårt bloggande. Kul att ni också är på gång, då kan vi jämföra erfarenheter så småningom.

Vi kommer att ha en text om vett- och etikettregler, att man inte ska publicera kränkande saker om personer osv. Men det är allt, inga andra riktlnjer utan alla som vill blogga ska få göra det. Men nu när jag skriver detta så börjar jag fundera på om vi ska kräva att bloggen är jobbrelaterad. Tror det.

Anonym sa...

Ofta kan man dra nytta av redan existerande regler, t ex vad som står i kommunikationspolicyn om internkommunikation. Egentligen finns det ju inte några blogg-specialare, utan de etikettsregler som gäller för blogg gäller också för mejlande, telefonpratande, brevskrivande och personliga möten i yrkesutövandet.