söndag 25 januari 2009

Vårt intranät snart förankrat i ledningsgruppen

Imorgon kommer jag att ha möte med ledningsgruppen för att inleda ett samarbete med dem som styrgrupp för intranätet. Jag känner att jag behöver ha dem som bollplank för idéer och utveckling av intranätet. En starkare koppling till verksamheten på ledningsnivå. Jag hoppas att det kommer att leda till att rollen som webbredaktör ute på avdelningarna ska få högre status. Att intresset och insikten om möjligheter med intranätet ska sprida sig nerför chefslinjerna i organisationen från ledningsgruppen. För det är chefernas värderingar och attityder som avgör kulturen på arbetsplatserna och i dessa tider av nedskärningar och tidsbrist är det dags att ge webbredaktörerna lite mer råg i ryggen.

Ja, tro't eller ej men vårt intranät har aldrig varit formellt förankrat i ledningsgruppen. Jo det är klart att vi har ledningens stöd och vi har webbredaktörer på alla avdelningar. Vi har en organsiation kring intranätet och projekt och tidplaner och allt som hör till. Men vi har aldrig haft någon från företagsledningen som ägt någon fråga, ställt någon fråga, vi har bara fått stöd men inga krav. Kan ju tyckas som en trivsam tillvaro, och det är det också. Men det saknas något, det saknas en starkare koppling till de som planerar verksamheten. Eftersom jag vill att intranätet ska vara ett verksamhetsstöd är det ju logiskt att de som planerar verksamheten även är med och planerar intranätet.

Jag tror det blir bra även om jag inser att jag ser till så att kraven på mig ökar, jag har ju redan krav från personalen i verksamheten och från den övriga intranätorganisationen. Men samtidigt får jag hjälp att se hur intranätet borde utvecklas, hur det bäst kan stödja verksamheten.
Håll tummarna...

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller alla tummar jag har för dig. Lycka till! Om du lyckas får du gärna dela med dig hur du gjorde för att nå framgång.

På mitt företag har vi exakt samma situation som du beskriver, med en ledningsgrupp som aldrig ägt en enda fråga kring intranätet. Jag har försökt i ett par år för att få till en förändring, men har fortfarande inte lyckats. Tyvärr har tvivlet slagit in och jag tvivlar på att jag inom överskådlig framtid kommer att få till någon förändring. För som du så klokt skriver, det handlar om företagskulturen och den ändrar man inte på i en handvändning.