onsdag 4 februari 2009

Nu är intranätet en ledningsfråga

Mitt möte med ledningsgruppen gick bra. Jag hade laddat med argument för att ledningsgruppen skulle vara styrgrupp för intranätet. Men det hade jag inte behövt, de hade redan tänkt i dessa banor och vi hade en bra diskussion om informationsarbete och redaktörsrollen ute på avdelningarna. Så det känns jättebra. Vi kommer att ha möten cirka två gånger per år, oftare vid behov. Vi ska diskutera övergripande frågor om utveckling och informationsbehov. Vi ska inte diskutera tekniska detaljer eller funktioner, det sköter vi i webborganisationen.

Men för er som är intresserade så skriver jag här ner de argument jag har för att ledningsgruppen behöver vara delaktig i utvecklingen av intranät.
  • Intranätet har potential att vara (ska vara) ett verksamhetsstöd - då behöver de som styr verksamheten vara delaktiga i styrningen av intranätet
  • Det ger större medvetenhet i organisationen om intranätet och dess möjligheter. Detta eftersom medarbetare lyssnar på sina chefer som lyssnar på sina chefer som... Har då intranätet ett uttalat stöd i översta ledningen kommer detta stöd att sprida sig i hela organisationen.
  • Genom att under organiserade former (möten) få information om hur webbgruppen tänker sig utvecklingen av nya funktioner kan ju ledningen lättare se nya möjligheter till kommunikation med medarbetarna. Dessutom har de då en möjlighet att påverka utvecklingen.
  • Jag som intranätansvarig får ett bollplank att diskutera idéer och frågeställningar. Och jag får en bättre insikt i vad som kommer att behövas framöver - jag kan bättre förbereda för ny information och struktur.
Det finns säkert fler bra argument, fyll gärna på min lista.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till lyckad förankring i ledningen! Bra strategiskt grepp för att öka betydelsen av intranätet.

Anonym sa...

Hur mycket kommer de att styra om ni bara ska ha två möten om året?... Och hur förankrat är det i så fall i hjärtat hos personerna ledningsgruppen? En stillsam undran bara...

Carita Holmberg sa...

@Anonym
Styrgrupp är kanske fel ord. Min tanke är inte att de ska styra allt som har med intranätet att göra. Det gör vi i webborganisationen. Men vi måste ha en koppling till ledningen för att inte vi själva ska styra fel. Vi måste synka med ledningen. Vi måste ha samma vision om hur intranätet ska utvecklas. Och då räcker det med två möten per år, visioner är långsiktiga.