måndag 23 februari 2009

Intranätet tar tempen på organisationen

Jag har sett det många gånger. Där intranätet inte fungerar så bra där fungerar inte heller organisationen så bra. Då menar jag till exempel att information inte blir uppdaterad i tid, att det byggs ny struktur som inte följer tidigare struktur och så vidare.
När jag undersöker varför det blir så här så finner jag nästan alltid att det är något knorr i organisationen. Samarbetet fungerar inte, det är oklart vem som ska göra vad och vem som har ansvar för informationen. Ofta går det att lösa genom att diskutera och klara ut vem som ansvarar för informationen och vem som publicerar den på uppdrag av vem. För ibland sitter det en stackars människa och får motstridande publiceringsuppdrag från två håll, jo det har hänt.
Ibland är det värre bekymmer i organisationen, då räcker inte min "kuratorverksamhet" till.

Men min poäng är att den som ansvarar för ett intranät har väldigt bra koll på organisationen. Vet var det kärvar någonstans och var samarbetet fungerar bra. En kunskap som är värd att ta tillvara.

Inga kommentarer: